Nowe zasady wystawiania faktur

with 3 komentarze

Za miesiąc szykuje się nam rewolucja w zasadach fakturowania. Nowe zasady mają na celu uprościć raportowanie sprzedaży i połączyć deklarację VAT-7 z plikiem JPK_VAT. Jednak to, co dla urzędu skarbowego jest uproszczeniem, na przedsiębiorcę nakłada nowe obowiązki.

Od 1 października zaczyna obowiązywać JPK_V7M i JPK_V7K

Broszurka ministerialna dotycząca nowego pliku JPK_V7M – dla przedsiębiorców rozliczających podatek VAT miesięcznie i JKP_V7K – dla rozliczeń kwartalnych, zawiera 71 stron pełnych treści.

Jeśli jest na sali odważny przedsiębiorca, który zdecydował się rozliczać swoją działalność samodzielnie, załączam link do pobrania dokumentu:

https://www.podatki.gov.pl/media/6169/broszura-informacyjna-jpk-vat-z-deklaracja.pdf

Nowy plik JPK zastępuje deklaracje VAT-7 i dotychczasowy plik JPK_VAT oraz łączy te dwa dokumenty w jedno. Zmiana ta nie ma wpływu na inne dokumenty związane z raportowaniem podatku VAT np. deklaracja VAT-R czy VAT-UE – tutaj zasady, przynajmniej na razie, się nie zmieniają.

Nowe zasady raportowanie sprzedaży – firma usługowa

Struktura nowego pliku JPK nakłada na przedsiębiorcę dodatkowe obowiązki podczas fakturowania. Jednym słowem, to przedsiębiorca, nie biuro rachunkowe, musi znać i odpowiednio stosować nowe przepisy podatkowe.

Każda wystawiona faktura, jeśli spełnia określone kryteria, musi zostać opatrzona specjalnymi kodami GTU.

Większość przedsiębiorców, z którymi współpracuję, świadczy tzw. usługi o charakterze niematerialnym, dlatego dziś chciałabym się pochylić nad zmianami, które bezpośrednio będą ich dotyczyć.

Problem polega na tym, że nigdzie w przepisach prawnych nie znajdzie się definicji usług niematerialnych. Należy takie usługi rozumieć względnie szeroko i indywidualnie określać treść świadczonych przez firmę usług. Z pomocą może nam przyjść polska kwalifikacja działalności (PKD) i polska kwalifikacja wyrobów i usług (PKWiU), która dzieli usługi niematerialne na:

  • doradcze (w tym doradztwo prawne i podatkowe, doradztwo związane z zarządzaniem): 62.02.01, 62.02.02, 66.19.91, 69.10.11, 69.10.12, 69.10.13, 69.10.14, 69.20.3, 70.22.11, 70.22.12, 70.22.13, 70.22.14, 70.22.15, 70.22.16, 70.22.3, 71.11.24, 71.11.42, 71.12.11, 71.12.31, 74.90.13, 74.90.15, 74.90.19,
  • księgowe: 69.20.2
  • prawne: 69.1
  • zarządcze: 62.03.11, 62.03.12, 63.11.12, 66.11.19, 66.30.11, 66.30.12, 68.32.11, 68.32.12, 68.32.13, 69.20.4, 70.22.17, 70.22.2, 90.02.19.1
  • marketingowe: 73.11.12
  • firm centralnych: 70.1
  • reklamowych: 73.1
  • badania rynku i opinii publicznej: 73.2
  • badań naukowych i prac rozwojowych: 72.
  • usług szkoleniowych: 85.

Zakładać można, że jeśli wystawiona faktura dotyczy wymienionych wyżej usług należy ją oznaczać kodem GTU 12.

Biorąc pod lupę rynek Wirtualnych Asystentek, sprawa nadal nie jest do końca jasna. Czy kod PKD 82.11.Z określający usługi administracyjne musi być oznaczany kodem GTU 12 czy już nie? Mam nadzieję, że do października zostanie to jednoznacznie określone. Zakładając szerokie stosowanie definicji usług niematerialnych jako usług, które nie mają postaci rzeczowej, usługi biurowe i administracyjne także powinny zostać podciągnięte pod kod GTU 12. Jest to jednak tylko moja własna interpretacja, która nasuwa mi się po przestudiowaniu dostępnych na chwilę obecną materiałów.

Oznaczanie rodzaju udokumentowanej transakcji

Oprócz kodu 12, który określa typ usługi, na fakturze muszą znaleźć się też oznaczenia rodzaju transakcji.

Najczęściej używanym rodzajem transakcji gospodarczej, z którym spotykam się w mojej pracy to sprzedaż wysyłkowa. Jednak tych rodzajów ministerstwo wyszczególniło dużo więcej:

SW – Sprzedaż wysyłkowo z terytorium kraju – oznacza to zdarzenie gospodarcze kiedy polski podatnik sprzedaje towary, wysyłając je na terytorium innego państwa członkowskiego, ale po stronie nabywcy nie działa podatek od wartości dodanej, bo osobą kupującą jest konsument (osoba prywatna) (art. 23 ust) – w takiej sytuacji nie jest to Wewnątrzwspólnotowa Dostawa Towarów (WDT)

I 42 – Wewnątrz wspólnotowe nabycie Towarów w ramach procedury celnej 42 – import towarów, które mają stanowić potem przedmiot WDT

I 63 – Wewnątrz wspólnotowe nabycie Towarów w ramach procedury celnej 63 – powrotny przywóz towarów spoza UE

MPP – Mechanizm Podzielonej Płatności – dla faktur powyżej 15 000 zł dla towarów i usług wykazanych w załączniku nr 15 ustawy o VAT.

Może przeanalizujmy te kody na krótkim przykładzie.

Firma szkoleniowa, która świadczy usługi dla klientów zagranicznych nieprowadzących działalności gospodarczych jest zobowiązana oznaczać swoje faktury kodem GTU 12 SW.

 

Oznaczenie rodzaju dokumentu

Dodatkowe kody umieszcza się, aby oznaczyć rodzaj wystawionego dokumentu. Najczęściej spotykane rodzaje wymieniłam poniżej:

RO – dokument zbiorczy wewnętrzny zawierający sprzedaż z kas fiskalnych

WEW – dowód wewnętrzny

FP – faktura, o której mowa w art. 109 ust 3d ustawy – czyli dla faktur wystawionych do paragonów, pozwoli on wyłączyć fakturę z wartości sprzedaży i VAT nie zostanie od niej drugi raz odprowadzony.

Takie same kody stosuje się w przypadkach tzw. refakturowania (odsprzedaży)

Dla dociekliwych poniżej wklejam link do najnowszych informacji:

https://www.podatki.gov.pl/jednolity-plik-kontrolny/jpk-vat-z-deklaracja

3 Odpowiedzi

  1. […] wymienione powyżej zadania, może za ciebie wykonać zaufana asystentka. Może wystawić faktury, zebrać dokumenty, kontaktować się z […]

  2. Ewelina
    | Odpowiedz

    Dzien dobry. Działam jako Wirtualna asysta. Moim zadaniem jest wsparcie klientów online. Pisanie bloga, tłumaczenie tekstu, opieka nad sklepem internetowym, prowadzenie SM.
    Czy kod GTU12 dotyczy mojej działalności?
    Wystawiam również FV nabywcy z zagranicy- UK. Jak to się ma do oznaczenia na FV. Będę wdzięczna za odpowiedź.

  3. […] które wystawiasz kontrahentom. Każda faktura musi mieć (jeśli podlega) odpowiednie oznaczenie liczbowe GTU lub literowe, które określają typ […]

Zostaw Komentarz